Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان با بیان این‌که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دارندگان سهام عدالت در استان روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند، گفت که این افراد برای مدیریت سهام خود باید تا پایان آذرماه جاری در سامانه‌ی سجام ثبت‌نام کنند و کد بورسی دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ حمید شیخ‌اسدی در نشست خبری اظهار کرد: «سال ۸۵ دولت تصمیم گرفت سهام ۴۹ شرکت بزرگ و سودده خود را به مردم واگذار کند که ۳۶ مورد از این شرکت‌ها در بورس بودند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: «حدود ۵۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت دارند که شامل شش میلیون مددجوی کمیته امداد و بهزیستی، ۱۵ میلیون روستاییان و عشایر، ۱۳ و نیم میلیون کارکنان دولت و بازنشستگان و شش میلیون نفر کارگران فصلی و ... هستند».

شیخ‌اسدی گفت: «در اردیبهشت ماه امسال سهام عدالت آزادسازی شد و تا ۲۹ خردادماه از مردم خواسته شد یکی از دو روش مستقیم و غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند».

وی با اشاره به این‌که در استان کرمان قریب به دو میلیون و ۹۵۰ هزار نفر سهام عدالت دارند، بیان کرد: «یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معادل ۷۳ درصد از سهامداران استان روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت انتخاب کرده‌اند».

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان با اشاره به این‌که در کل کشور نیز ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم و مابقی روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، افزود: «در روش مستقیم، مدیریت سهام بدون واسطه در اختیار خود مردم قرار می‌گیرد».

وی ادامه داد: «در حال حاضر همه‌ی جمعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر سهامدار استان کرمان که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، باید تا پایان آذرماه جاری در سامانه‌ی سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شوند که این کار به صورت غیرحضوری انجام می‌شود».

شیخ‌اسدی خاطرنشان کرد: «با احراز هویت و گرفتن کد بورسی، این جمعیت با شرکت‌ها و بازار بورس آشنا می‌شوند و در تعیین مدیران برای مدیریت بخشی از دارایی‌شان نقش‌آفرینی می‌کنند و کسانی که مایل باشند به عضویت هیات مدیره‌ی شرکت‌ها دربیایند در سامانه‌ی «ستان» ثبت‌نام و اطلاعات خود را بارگذاری کنند که پس از احراز صلاحیت و احراز شرایط فنی به عنوان کاندیدای نهایی اعلام و در آینده‌ی نزدیک در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد».

وی بیان کرد: «با توجه به گستردگی استان کرمان شاید بسیاری از مردم هنوز از این مساله اطلاع نداشته باشند در حالی که برای دریافت سود دارایی و سهام‌شان باید کد بورسی داشته و برای انتخاب هیات مدیره‌ی قوی و نظارت بر صورت‌های مالی داشتن کد بورسی لازم است».

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان کرمان گفت: در سال های گذشته بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت عملکرد خوبی نداشتند اما در دوره جدید شرکت سهام عدالت استان کرمان عملکرد خوبی داشته و امیدواریم در انتخاب جدید اعضای هیئت مدیره خود مردم مشارکت و با انتخاب افراد اصلح، فنی، کارشناس، تخصصی و باتجربه کار مدیریت مالی، بتوانند با نقش آفرینی در بازار بورس در جهت ایجاد اشتغال، افزایش سود و سودی که بین سهامدارن تقسیم می شود، موثر باشند.

وی با اشاره به اینکه با مدیران دستگاه های اجرائی، روابط عمومی ها، فرمانداران، دهیاران و ائمه جمعه هماهنگی صورت گرفته تا اطلاع رسانی لازم به مردم در زمینه ثبت نام در سامانه سجام صورت بگیرد، افزود: کار به صورت غیرحضوری انجام می شود و در صورت بروز مشکل می توانند با تلفن گویای ۸ و ۸۳۳۳۷-۰۲۱ تماس بگیرند.

شیخ اسدی با اشاره به اینکه تا پایان هفته قبل حدود هفت درصد در استان سهامداران ثبت نام کرده اند، افزود: آمار از سوی سازمان خصوصی سازی به صورت هفتگی اعلام می شود.    

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه توصیه ما این است کسی سهام عدالت را نفروشد زیرا سهام رشد خواهد داشت، تصریح کرد: ارزش هر سهم سهام عدالت بیش از ۱۰ میلیون تومان است و اکنون حتی در شرایط رکود، تورم و کرونا مطمئن ترین بازار، بازار سرمایه است و مطمئنا سهام جهش خود را خواهد داشت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی استان کرمان در پایان گفت: ۱.۸ میلیون نفر در کشور جاماندگان سهام عدالت هستند که بعضا بعد از سال ۸۵ به دنیا آمده اند و در حال حاضر کاری برای آنها نمی توان کرد و هماهنگی هایی بین دولت و مجلس در حال انجام است تا فکری برای این جمعیت بشود.

شیخ اسدی افزود: وضعیت سهام عدالت کسانی که فوت شده اند، از سئوالات مردم است که ورّاث می توانند با گواهی انحصار وراثت و کد ملی متوفی و مدارک شناسائی لازم، به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سهام عدالت سجام شیخ اسدی برای مدیریت سهام روش غیرمستقیم انتخاب کرده اند استان کرمان مدیرکل امور میلیون نفر سهام عدالت هزار نفر کد بورسی شیخ اسدی شرکت ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۲۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، درخصوص مقیاس عدالت باید خاطرنشان ساخت که تصمیم‌گیری درخصوص عادلانه‌بودن یک وضعیت یا فرایند، نیازمند پیش‌بینی نتایج احتمالی هر سناریو و انتخاب سناریوی عادلانه دارد.

رضا صفری شالی (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره می‌کند که در تعریف و سنجش عدالت اجتماعی در کشور رویکرد واحدی وجود ندارد؛ لذا گاهاً برداشت ناقص و نامفهوم از عدالت وجود دارد و عدالت در معنای برابری، شایستگی، نیاز، انصاف، حد وسط و میانه و... تقلیل داده می‌شود؛ هرچند هر یک از مفاهیم مذکور بخشی از سازه عدالت هستند ولی کل عدالت و یا در قامت آن نیستند. صفری شالی در بخش دوم مقاله مذکور به این موضوع اشاره می‌کند که بیشتر مواقع تصور مردم از عدالت و بی‌عدالتی سیاست‌های محیط‌زیستی شامل وزن هزینه‌ها و منافع افراد در یک مکان و زمان مشخص می‌شود. 

* ابعاد مطالعات در بحث عدالت

به زعم این پژوهشگر به‌طور کلی مسائل محیط‌زیستی ماهیت سیستمی داشته و نیازمند تفکر همه‌جانبه است همان طورکه بریکمن (Brickman) و همکاران در تمایز بین عدالت خُرد و کلان بیان کرده‌اند براساس بررسی‌های فردی عدالت به‌جای تمرکز بر تخصیص و فرایند عادلانۀ آن به سمت عدالت خُردسوق داده می‌شود.

در ادامه بیان می‌کند که پاتریک (Patrick) چارچوبی مفهومی به نام چرخه‌ها و مارپیچ‌های عدالت را توسعه داد که با استفاده از رابطۀ بین عدالت و بی‌عدالتی درتصمیم‌گیری‌های مربوط به تخصیص منابع و با استفاده از درک مفاهیم مقیاس و سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بُعد زمانی عدالت هر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت

این استاد دانشگاه می‌نویسد بُعد دیگری که در مطالعات عدالت از اهمیت بسیاری برخوردار است، بُعد زمانی عدالت است وهر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت؛ بنابراین، عدالت در اینجا به این موضوع می‌پردازد که آیا نیاز‌های بلندمدت در مقابل سود‌های کوتاه‌مدت اولویت دارند یا خیر.

* عدالت بین نسلی

صفری شالی در این مقاله بر این باور است که ایده عدالت بین‌‎‌نسلی بیانگر این است که هر نسلی نسبت به نسل‌های آتی و گذشته باید از موقعیت برابر برخوردار باشد بنابراین، عادلانه نیست که نسل‌های آینده با عواقب ناشی از آلودگی آب و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های نسل کنونی مواجه شوند. با تکیه بر مفهوم عدالت بین‌نسلی، عدالت با پایداری همگرا می‌شود که در آن تأمین نیاز نسل‌های آتی و توزیع عادلانە منابع از نظر جغرافیایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

* شکل‌های مختلف عدالت

به زعم این نویسنده اشکال عدالت؛ عدالت توزیعی، رویه‌ای و... از نظر حوزه‌های عدالت کلاسیک مایکل والز مفهوم‌سازی شده است. اصولی که برای یک حوزه توزیع مطابقت دارند لزوماً با حوزه‌های دیگر تطابق نخواهد داشت؛ بنابراین اصول عدالت، خود به لحاظ فرم کثرت‌گرا هستند.

در این مقاله آمده است که امکانات اجتماعی را می‌توان بر اساس سه اصل بین مردم تقسیم کرد: مبادلۀ آزاد آن‌گونه که در جهان سرمایه‌داری اتفاق می‌افتد آن‌گونه که سوسیالیست‌های رادیکال می‌خواهند و آن‌گونه که برخی از اخالقیون میخواهند.

* تاثیر مقتضیات زمانی و مکانی در اصل عدالت در جامعه

به زعم این پژوهشگر نمی‌توان یک اصل عدالت را در همه جای جامعه و همۀ دوران‌ها انتخاب کرد. به‎‌‌‌طور مثال، در حوزه سلامت و درمان اصل نیاز اولویت دارد درحالی‌که در حوزه سیاست، اصل شایستگی مطرح است. یعنی شخصی که مریض شد ولی منابعی نداشت که خدمات درمانی دریافت کند، جامعه می‌گوید بی‌عدالتی نیست که براساس نیاز باید خدمات برای او ارائه شود.

او در ادامه می‌نویسد پس ایجاد یک جامعۀ عادلانه مستلزم آن است که علاوه بر درنظرگرفتن مقتضیات زمانی و مکانی، هر حوزه توزیع از استقلال نسبی برخوردار بوده و از اصول منحصربه‌فرد خود استفاده کرده و از دخیل‌کردن اصولی که در سایر حوزه‌ها اعمال می‌شود، اجتناب کند.

صفری شالی در این مقاله توضیح می‌دهد که اصول توزیعی باید در چارچوب معانی و تصورات مشترک یک جامعۀ خاص ایجاد و توسعه یابد؛ بنابراین، انتخاب حوزه مطالعه و تحقیق از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای مشخص شدن ابعاد موضوع، در جدول زیر به بررسی اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریان‌های مختلف پرداخته شده است.

اصول مکاتب فکری/ فیلسوفان شاخص جریان فکری غالب
مساوات‌گرایی مطلق  کارل ماکس رونالد دورکین کای نیلسن برابری در وضعیت طبیعی حقوق برابر اجتماعی تا رسیدن به جامعه مطلوب کمونیستی برابری در منابع و پذیرش عواقب انتخاب هرفرد برابری درآمد و سرمایه
تفاوت/ استحقاق جان راولز/ سوسیال دموکراسی/ لیبرالیسم چپ نابرابری تا جایی موردقبول است که بتوان با آن، موقعیت مطلق افراد کم‌بهره‌مند را ارتقا داد.
برابری فرصت یا شانس جان رالز نظریه‌پردازان مبتنب برشانس شامل کوهن و آمارتیاسن بدون اینکه افراد از مزایا و خدمات اقتصادی برابری برخوردار باشند، میتوانند فرصتهای اقتصادی برابری داشته باشند.
شایستگی جان الک  دیوید میلر  وویچک سادورسکی

مردم با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای خود با توجه به میزان مشارکت، تالش، هزینه و زحمت خود در فرایند کار، شایستە دریافت درآمد و پاداشی درخور آن خواهند بود.
 فایده‌گرایان فایده‌گرایانی مانند جرمی بنتام و جان‌استوارت میل (کالسیک)  برخورداری مردم از سطح رفاه اولیه
برمبنای فایدهگرایی کلاسیک و مدرن
کلاسیک: حداکثرکردن لذت
مدرن: برآورده شدن ترجیحات کل
به‌صورت تجزیه وتحلیل هزینه و فایده
آزادی‌خواهی  لیبرالیسم/رابرت نوزیک هیچ الگوی توزیعی خاصی برای
عدالت لازم نیست. هرکسی حق دراختیارداشتن تعلقات
به‌حق خود را دارد.

اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریان‌های مختلف 

این نویسنده معتقد است که تمامی نظریه‌پردازان در زمینۀ عدالت تمایل به حمایت و دفاع از اصل یا اصول خاص خود در راستای ایجاد یک جامعه آرمانی داشته‌اند؛ بنابراین در ابتدا باید پذیرفت که هرگز یک جامعه کاملا آزادی‌خواه یا راولزی یا جامعه‌ای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است.

هرگز یک جامعه کاملا آزادی‌خواه یا راولزی یا جامعه‌ای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است

صفری شالی در پایان بیان می‌کند که باید از اصول توزیعی به‌عنوان راهنمای اخلاقی در انتخاب سیاست‌هایی که جامعه در حال حاضر با آن روبه‌رو است استفاده شود. البته اطمینان از مؤثر بودن هر یک از این نظریه‌های فلسفی، نیازمند تبیین متدولوژی مناسب در هر حوزه است.

او می‌نویسد باید توجه داشت که تفاوت اصول و نقد‌های موجود برای آنها نباید توجیهی برای عدم توجه دولت‌ها به مسائل عدالت توزیعی به دلیل اختلاف نظرات و عدم اجماع بر روی یک نظریه باشد.

در نهایت اینکه نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ما شاهد نوعی گسست و عدم تداوم گفتمان جامع عدالت اجتماعی در محافل دانشگاهی، نهادی و اجرایی هستیم و نگرش گاهاً سطحی و تک‌سویه توأم با افراط و تفریط که مفهوم وسیع و همه‌جانبە عدالت اجتماعی را به ایجاد مفاهیمی ناقص از آن، مانند توزیع صرف منابع و امکانات یا رشد اقتصادی و... فرو کاسته که هرچند موارد مذکور در برخی زمینه‌ها و ادوار در نقش مُسکن زودگذر مؤثر بوده‌اند، ولی هیچگاه توان ارائه چهره تمام‌قد عدالت با توجه به مؤلفه‌های اصلی شرایط برابر برای دسترسی به فرصت‌ها و منابع و استحقاق و شایستگی  به عنوان امور پیشینی نظام حمایتی و بازتوزیعی را نداشته‌اند.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود